Be.Net

Zgłoś szkołę do Turnieju Be.Net. Zapisu trwają do 25 marca. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Jak AI może wspierać nauczycieli w tworzeniu materiałów dydaktycznych?

Sztuczna inteligencja (AI) to technologia, która może zrewolucjonizować edukację, wspierając nauczycieli w codziennej pracy.

Narzędzia oparte na AI oferują szerokie możliwości w zakresie przygotowywania lekcji, tworzenia materiałów edukacyjnych oraz angażowania uczniów na nowe, kreatywne sposoby. W tym artykule przedstawiamy, jak AI może pomóc w różnych aspektach nauczania, od tworzenia konspektów lekcji po generowanie awatarów postaci historycznych.

Konspekty lekcji

Nauczyciele mogą wykorzystać AI do szybkiego przygotowania konspektów lekcji w oparciu o określone wytyczne. Wystarczy podać cele lekcji, kluczowe zagadnienia, wiek uczniów, a narzędzie AI automatycznie zaproponuje strukturę zajęć. Otrzymany konspekt można dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb.

Zadania z lukami, gry edukacyjne, quizy i krzyżówki

AI pozwala na tworzenie zadań z lukami na podstawie dowolnego tekstu. Jest to świetne narzędzie do rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem i sprawdzania wiedzy uczniów.

Sztuczna inteligencja może również wspomagać tworzenie gier edukacyjnych, takich jak popularna gra typu "va banque". AI generuje pytania na różnym poziomie trudności, które można dostosować do tematyki lekcji. Dzięki temu uczniowie mogą rywalizować w zespołach, co wprowadza element zabawy i motywuje ich do nauki.

Dzięki narzędziom AI nauczyciele mogą też przygotowywać interaktywne quizy, które skutecznie sprawdzają wiedzę uczniów.

Generowanie krzyżówek o dowolnym temacie i poziomie trudności to kolejna funkcjonalność AI, która wspiera nauczycieli. Są one świetnym narzędziem do utrwalania wiedzy na zajęciach lub w domu.

Pytania do filmów edukacyjnych

Filmy edukacyjne często są wykorzystywane jako uzupełnienie zajęć. AI może wygenerować pytania do filmów na podstawie ich treści, co pomaga w sprawdzeniu, na ile uczniowie zrozumieli przedstawiony materiał. Jest to przydatne narzędzie, które pozwala lepiej zintegrować treści multimedialne z tradycyjnym programem nauczania.

Grafiki, ilustracje, kolorowanki

Sztuczna inteligencja może generować grafiki i ilustracje na dowolny temat, w tym kolorowanki. Tego typu materiały doskonale urozmaicają zajęcia i angażują uczniów, szczególnie w młodszych klasach.

Prezentacje

Sztuczna inteligencja może generować grafiki i ilustracje na dowolny temat, w tym kolorowanki. Tego typu materiały doskonale urozmaicają zajęcia i angażują uczniów, szczególnie w młodszych klasach.

Piosenki i filmy

Programy AI do tworzenia piosenek mogą być niezwykle przydatne dla nauczycieli, zwłaszcza w edukacji młodszych uczniów. Dzięki takim narzędziom można w łatwy sposób tworzyć piosenki na dowolny temat – od gramatyki, poprzez matematykę, po zagadnienia przyrodnicze. Rytmiczna piosenka z pewnością ułatwia przyswajanie nowych informacji.

Sztuczna inteligencja umożliwia również tworzenie krótkich filmów edukacyjnych, które doskonale uzupełniają lekcje. Filmy mogą być dostosowane do konkretnej tematyki, przedstawiając kluczowe zagadnienia w atrakcyjny, wizualny sposób.

Postaci historyczne i literackie oraz awatary

AI ma zdolność do wcielania się w dowolne postacie historyczne lub literackie, takie jak Leonardo da Vinci czy Maria Skłodowska-Curie. Uczniowie mogą zadawać pytania tym postaciom, a narzędzie AI odpowie na nie, opierając się na historycznych lub naukowych faktach. To niesamowite doświadczenie może pobudzić wyobraźnię uczniów i zwiększyć ich zainteresowanie tematem.

Za pomocą AI można także generować awatary słynnych postaci, które "opowiedzą" uczniom o swoim życiu i osiągnięciach. Tego typu interaktywne rozwiązania sprawiają, że lekcje stają się bardziej dynamiczne i angażujące, szczególnie dla młodszych uczniów.

Wszystkie te możliwości oferowane nauczycielom przez AI można zgłębić dzięki obejrzeniu nagrania webinaru prowadzonego przez eksperta Be. Net, Wojciecha Wątora.

Prowadzący pokazuje na konkretnych przykładach, jak wykorzystać poszczególne narzędzia AI w pracy z uczniami na co dzień. 

Nagranie jest dostępne na bezpłatnej platformie edukacyjnej programu Be.Net. 

Na platformie znajdują się również nagrania innych webinarów poruszających tematykę AI, m.in.: 

Skuteczny prompting: Jak zadawać pytania sztucznej inteligencji, aby otrzymywać satysfakcjonujące odpowiedzi 

Sztuczna inteligencja w edukacji: szansa czy zagrożenie? 

– Krok przed uczniem, czyli o weryfikacji prac uczniów w obliczu sztucznej inteligencji oraz o narzędziach AI 

Jak poradzić sobie ze sztuczną inteligencją w szkole – praktyczny warsztat dla nauczycieli i dyrektorów 

Wystarczy się zarejestrować, aby dowiedzieć się, jak w praktyce wykorzystać narzędzia AI do wzbogacenia swoich lekcji. Skorzystaj z tej okazji i w pełni wykorzystaj potencjał sztucznej inteligencji w pracy dydaktycznej! Rejestracja jest prosta, a dostęp do wiedzy — bezpłatny! 

A każdemu, kto chce być na bieżąco z nowoczesnymi trendami edukacyjnymi, polecamy książkę “Szkoła w czasach AI” autorstwa Jowity Michalskiej, wiceprezeski fundacji Digital University. To inspirujące źródło wiedzy o tym, jak sztuczna inteligencja zmienia nasze podejście do nauczania i przygotowuje młodzież na wyzwania przyszłości. Poradnik ten pozwala wzbogacić metody nauczania, by lepiej przygotować uczniów na świat pełen technologicznych zmian.  

Fundacja Uniwersytet Dzieci już od 15 lat rozwija potencjał twórczy i intelektualny dzieci, tak by rozumiały otaczający je świat i potrafiły w nim działać. Wiemy, że w procesie uczenia dzieci kluczową rolę odgrywają nauczyciele, dlatego chcemy wspierać także ich edukację.Chcemy pomagać nauczycielom w poszerzaniu horyzontów zarówno za pośrednictwem naszych działań, jak i poprzez wsparcie programu Be.Net. Nauczyciele to bardzo ważna grupa społeczna, która zasługuje na dostęp do innowacyjnych metod edukacji. Doceniamy to, że program Be.Net daje nauczycielom merytoryczne narzędzia do zdobywania wiedzy

z obszarów m.in. nowych technologii. Cieszymy się, że mogliśmy wesprzeć tę inspirującą inicjatywę.

 

Bogusława Łuka, Prezes Fundacji

 

Dowiedz się więcej:

 

Facebook: https://pl-pl.facebook.com/UniwersytetDzieci/ 

Instagram: https://www.instagram.com/fundacjauniwersytetdzieci/ 

Linkedin: https://pl.linkedin.com/company/fundacja-uniwersytet-dzieci 

Strona www: https://fundacja.uniwersytetdzieci.pl/ 

BLIK

 

 

„Nowoczesne technologie są dużą częścią naszego życia. Jako firma działająca w tym obszarze widzimy to na każdym kroku. Zdajemy sobie jednak sprawę, że oprócz korzyści, czasami pojawiają się także zagrożenia. Dlatego od wielu lat angażujemy się w inicjatywy, które pokazują, jak bezpiecznie działać w sieci i nie dać się oszukać. Jedną z nich jest właśnie program BE.NET, który uczy właściwych postaw i mądrego poruszania się w internecie. Tym razem wspieramy nauczycieli, którzy każdego dnia poprzez swoją pracę mogą dawać przykład młodszym pokoleniom.”

 

 

Krzysztof Ziewiec, Dyrektor Marketingu i 
PR BLIK

 

Dowiedz się więcej:

 

FB: https://www.facebook.com/blikmobile @blikmobile 

IG: https://www.instagram.com/blikmobile/ @blikmobile 

LI: https://www.linkedin.com/company/blik-payments  

TT: https://twitter.com/BLIKmobile @BLIKmobile 

Mateusz Kacprowski

Nauczyciel matematyki w I LO im. H. Sienkiewicza w Płońsku, absolwent Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, ukończył studia magisterskie z matematyki i informatyki oraz studia podyplomowe z fizyki i zarządzania oświatą. Finalista Konkursu Nauczyciel Roku 2022 i Nauczyciel na Medal 2021.
 
Twórca innowacji pedagogicznej „Z Matematyką na studia wyższe”, laureat konkursu „Kierunek – Innowacja 2021”. Współautor matematycznego Escape Roomu i projektu „Matematyczni Mistrzowie z Płockiej”. Organizator powiatowych konkursów matematycznych oraz licznych projektów edukacyjnych, w tym „Przystań w sieci” i „Ekonomia – wiem i rozumiem”.
 
Aktywnie współpracuje z uczelniami wyższymi oraz angażuje uczniów w projekty edukacyjne, zdobywając wyróżnienia m.in. w projekcie „Matematyka dla ciekawych świata”. Pełni funkcję koordynatora Samorządu Uczniowskiego oraz współtwórcy projektów edukacyjnych wspierających bezpieczną edukację cyfrową i ekonomiczną.