Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a tradycyjne podejście do rekrutacji odchodzi w przeszłość. Skills-based hiring, czyli zatrudnianie na podstawie umiejętności, coraz częściej zastępuje ocenę wykształcenia. Rekruterzy zwracają uwagę na konkretne kompetencje, które kandydaci zdobyli w praktyce, a nie tylko na dyplomy czy stopnie naukowe.
Jeśli chcemy pomóc uczniom odnieść sukces na rynku pracy, musimy uczyć ich inwestować w rozwój kompetencji przyszłości.
W szkołach nadal kładzie się nacisk na wiedzę akademicką, mimo że jej znaczenie w dobie sztucznej inteligencji maleje. Pamięć człowieka nie jest w stanie konkurować z technologią. W centrum uwagi znajdują się natomiast umiejętności i cechy, które umożliwiają adaptację do zmieniających się wymagań.
Każda praca to zestaw zadań i kompetencji, które ewoluują wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się potrzebami rynku. Tak było zawsze i tak będzie w przyszłości. Jednak w przyszłości zmiany będą zachodziły coraz szybciej. Szacuje się, że do 2027 roku aż 60% pracowników będzie wymagało dodatkowego przeszkolenia, aby sprostać nowym wymaganiom.
Czym są kompetencje przyszłości?
Kompetencje przyszłości to zestaw umiejętności i cech, które będą szczególnie cenione w przyszłych miejscach pracy. Są one uniwersalne, czyli mogą być wykorzystywane w różnych zawodach, oraz transferowalne, co oznacza, że można je zastosować w różnych branżach i rolach.
Raport Światowego Forum Ekonomicznego „The Future of Jobs Report 2023” podkreśla, że w nadchodzących latach firmy będą szczególnie poszukiwać pracowników z umiejętnościami takimi jak:
- myślenie kreatywne i analityczne
- biegłość technologiczna
- ciekawość i zdolność do uczenia się przez całe życie
- odporność psychiczna i elastyczność
Jak wspierać uczniów w zdobywaniu kompetencji przyszłości?
Rozumiejąc kompetencje przyszłości zyskasz przewagę: jako nauczyciel zrozumiesz trendy i kompetencje, które naprawdę liczą się w przyszłości – i nauczysz tego swoich uczniów.
W przełożeniu szkolnej wiedzy na język rynku pracy może pomóc AI. Dzięki sztucznej inteligencji:
- zidentyfikujesz kompetencje rozwijane podczas lekcji i pokażesz ich wartość uczniom
- odpowiesz na pytanie: „Po co my się tego uczymy?” w sposób jasny, atrakcyjny i dostosowany do realiów rynku pracy.
Generator celu lekcji w programie Be.Net
Generator celu lekcji, który jest dostępny dla użytkowników platformy edukacyjnej programu Be.Net, pomaga określić cel lekcji pomocniczo zadając trzy pytania:
- Jakie aktywności planujesz na lekcji (np. praca z tekstem, dyskusja, ćwiczenia, analiza danych)
- Jak uczniowie będą pracować? (indywidualnie, w pracach, w grupach, całą klasą)
- Jaki efekt chcesz osiągnąć? (rozwój konkretnej umiejętności, zrozumienie określonego zagadnienia, stworzenie projektu, wyciągnięcie wniosków)
Dzięki generatorowi pokażesz uczniom praktyczną wartość każdej lekcji, co zwiększy ich zaangażowanie.
Program Be.Net: most między szkołą a rynkiem pracy
Przełożenie szkolnej wiedzy na kompetencje przyszłości zmienia sposób, w jaki uczniowie postrzegają naukę. Program edukacyjny Be.Net wspiera nauczycieli w dostosowywaniu metod nauczania do realiów rynku pracy, pomagając uczniom zdobyć umiejętności niezbędne w nadchodzących latach. To krok ku edukacji, która przygotowuje do sukcesu w przyszłości.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o kompetencjach przyszłości, a także przetestować generator celu lekcji, zapraszamy Cię do obejrzenia webinaru Pawła Przedpełskiego “A po co my się tego uczymy? Jak przekuć szkolną wiedzę na język rynku pracy?” na naszej bezpłatnej platformie edukacyjnej Be.Net.