Be.Net

Narzędzia AI w pracy nauczyciela: jak z nich korzystać?

Dzięki sztucznej inteligencji (AI) nauczyciele mogą skupić się na tym, co najważniejsze i w czym nikt ich nie zastąpi tworzeniu kreatywnych rozwiązań i budowaniu relacji z uczniami. Rutynowe, żmudne zadania takie jak przygotowywanie raportów i sprawozdań, wniosków o dofinansowanie czy pisanie standardowych maili z powodzeniem może przejąć AI.  

Sztuka skutecznego promptowania: klucz do pracy z AI

Aby w pełni wykorzystać możliwości AI, trzeba nauczyć się skutecznego formułowania instrukcji, czyli tzw. promptowania. Proces ten polega na precyzyjnym określeniu roli, celu i ograniczeń zadania.  

Oto cztery podstawowe zasady tworzenia promptów: 
  1. Podaj rolę: określ, kim ma być AI (np. „jesteś nauczycielem, organizatorem, ekspertem”) 
  2. Określ cel: wyjaśnij, co ma zrobić (np. „stwórz scenariusz lekcji, napisz przemówienie”). Cel powinien być konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny i określony czasowo
  3. Zdefiniuj ograniczenia: wprowadź szczegóły (np. czas i miejsce zajęć,  wiek odbiorców, długość tekstu)
  4. Wskaż format: poinformuj, jak ma wyglądać wynik (np. „zawieraj wykresy i podpunkty”) 

Przykłady skutecznych promptów: 

„Jesteś nauczycielem kończącym staż zawodowy. Przygotuj sprawozdanie z realizacji stażu zawodowego. Uwzględnij osiągniecia, działania rozwojowe oraz refleksję nad zdobytymi umiejętnościami. Zastosuj formalny ton. Podaj szczegółowe przykłady pracy dydaktycznej i wychowawczej. Użyj akapitów, aby tekst miał przejrzystą strukturę. Dodaj podpunkty opisujące poszczególne osiągnięcia i wnioski. 

„Jesteś nauczycielem języka polskiego. Przeanalizuj wyniki egzaminu końcowego. Do prezentacji wyników użyj tabeli. Wskaż średnie. Zawrzyj wykres przedstawiający średnie wyniku wszystkich klas.” 

„Jesteś nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej. Napisz informację do rodziców na temat wycieczki klasowej do …. , która odbędzie się … . Przypomnij o konieczności zabrania … . Użyj prostego języka i przyjaznego tonu. Zastosuj krótkie akapity.” 

W przypadku bardziej skomplikowanych poleceń warto podzielić zadanie na etapy. Warto też pamiętać, że gdy otrzymana odpowiedź nas nie satysfakcjonuje, możemy poprosić o poprawę, dając dodatkowe wytyczne. 

Można tez poprosić narzędzie, z którego korzystamy, aby samo zadało nam pytania, które pomogą uzyskać lepszy rezultat: „Jakie dodatkowe pytania mogę Ci zadać / dodatkowe informacje przedstawić, aby otrzymać precyzyjniejszą odpowiedź?” 

Narzędzia AI dla nauczycieli: od podstaw do zaawansowania

Osoby, które dopiero rozpoczynają swoja przygodę z AI, mogą skorzystać z narzędzi wspierających w tworzeniu optymalnych poleceń, takich jak PromptPerfect 

Wszystkie osoby korzystające z pomocy AI powinny również pamiętać o tym, że różne modele AI mogą generować odmienne odpowiedzi, dlatego warto je porównywać.  

Najpopularniejsze modele językowe, które warto wypróbować, to:  

Program edukacyjny Be.Net: pomagamy nauczycielom korzystać z narzędzi AI

Nauczycielom, którzy chcą dowiedzieć się więcej o tym, jak skutecznie korzystać z narzędzi AI w codziennej pracy, polecamy webinar “Efektywne wykorzystanie modeli językowych do zmniejszenia czasu potrzebnego na rutynowe działania w szkole” oraz Skuteczny prompting: Jak zadawać pytania sztucznej inteligencji, aby otrzymywać satysfakcjonujące odpowiedzi”. Oba webinary przeprowadził w ramach programu Be.Net nasz ekspert, Marek Grzywna. 

Prowadzący podzielił się wieloletnim doświadczeniem w zakresie pracy z narzędziami AI ze szczególnym uwzględnieniem ich przydatności w zawodzie nauczyciela. Obejrzenie webinaru pomoże Ci rozpocząć przygodę z promptowaniem nawet jeśli jesteś zupełnie poczatkujący/a.  

Dzięki zdobytej na webinarze wiedzy skrócisz czas poświęcany na administrację i organizację, zyskując więcej przestrzeni na pracę kreatywną oraz bezpośrednią interakcję z uczniami. 

Nagranie webinaru jest dostępne na bezpłatnej platformie edukacyjnej programu Be.Net. Na platformie znajdują się również nagrania innych webinarów poruszających tematykę AI, m.in.:  

  • Tworzenie materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem AI
  • Sztuczna inteligencja w edukacji: szansa czy zagrożenie?  
  • Krok przed uczniem, czyli o weryfikacji prac uczniów w obliczu sztucznej inteligencji oraz o narzędziach AI 
  • Jak poradzić sobie ze sztuczną inteligencją w szkole – praktyczny warsztat dla nauczycieli i dyrektorów  

Dzięki zdobytej na webinarze wiedzy skrócisz czas poświęcany na administrację i organizację, zyskując więcej przestrzeni na pracę kreatywną oraz bezpośrednią interakcję z uczniami. 

Zarejestruj się na naszej bezpłatnej platformie edukacyjnej Be.Net, aby dowiedzieć się, jak w praktyce wykorzystać narzędzia AI do uwolnienia się od rutynowych działań.  

Dla wszystkich osób, które są użytkownikami naszej platformy, mamy upominek – plik z 20 promptami gotowymi do wykorzystania w pracy w szkole, które zostały opracowane przez naszego eksperta. 

Prezent!

Dla wszystkich osób, które są użytkownikami naszej platformy, mamy upominek – plik z 20 promptami gotowymi do wykorzystania w pracy w szkole, które zostały opracowane przez naszego eksperta. 

Fundacja Uniwersytet Dzieci już od 15 lat rozwija potencjał twórczy i intelektualny dzieci, tak by rozumiały otaczający je świat i potrafiły w nim działać. Wiemy, że w procesie uczenia dzieci kluczową rolę odgrywają nauczyciele, dlatego chcemy wspierać także ich edukację.Chcemy pomagać nauczycielom w poszerzaniu horyzontów zarówno za pośrednictwem naszych działań, jak i poprzez wsparcie programu Be.Net. Nauczyciele to bardzo ważna grupa społeczna, która zasługuje na dostęp do innowacyjnych metod edukacji. Doceniamy to, że program Be.Net daje nauczycielom merytoryczne narzędzia do zdobywania wiedzy

z obszarów m.in. nowych technologii. Cieszymy się, że mogliśmy wesprzeć tę inspirującą inicjatywę.

 

Bogusława Łuka, Prezes Fundacji

 

Dowiedz się więcej:

 

Facebook: https://pl-pl.facebook.com/UniwersytetDzieci/ 

Instagram: https://www.instagram.com/fundacjauniwersytetdzieci/ 

Linkedin: https://pl.linkedin.com/company/fundacja-uniwersytet-dzieci 

Strona www: https://fundacja.uniwersytetdzieci.pl/ 

BLIK

 

 

„Nowoczesne technologie są dużą częścią naszego życia. Jako firma działająca w tym obszarze widzimy to na każdym kroku. Zdajemy sobie jednak sprawę, że oprócz korzyści, czasami pojawiają się także zagrożenia. Dlatego od wielu lat angażujemy się w inicjatywy, które pokazują, jak bezpiecznie działać w sieci i nie dać się oszukać. Jedną z nich jest właśnie program BE.NET, który uczy właściwych postaw i mądrego poruszania się w internecie. Tym razem wspieramy nauczycieli, którzy każdego dnia poprzez swoją pracę mogą dawać przykład młodszym pokoleniom.”

 

 

Krzysztof Ziewiec, Dyrektor Marketingu i 
PR BLIK

 

Dowiedz się więcej:

 

FB: https://www.facebook.com/blikmobile @blikmobile 

IG: https://www.instagram.com/blikmobile/ @blikmobile 

LI: https://www.linkedin.com/company/blik-payments  

TT: https://twitter.com/BLIKmobile @BLIKmobile 

Mateusz Kacprowski

Nauczyciel matematyki w I LO im. H. Sienkiewicza w Płońsku, absolwent Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, ukończył studia magisterskie z matematyki i informatyki oraz studia podyplomowe z fizyki i zarządzania oświatą. Finalista Konkursu Nauczyciel Roku 2022 i Nauczyciel na Medal 2021.
 
Twórca innowacji pedagogicznej „Z Matematyką na studia wyższe”, laureat konkursu „Kierunek – Innowacja 2021”. Współautor matematycznego Escape Roomu i projektu „Matematyczni Mistrzowie z Płockiej”. Organizator powiatowych konkursów matematycznych oraz licznych projektów edukacyjnych, w tym „Przystań w sieci” i „Ekonomia – wiem i rozumiem”.
 
Aktywnie współpracuje z uczelniami wyższymi oraz angażuje uczniów w projekty edukacyjne, zdobywając wyróżnienia m.in. w projekcie „Matematyka dla ciekawych świata”. Pełni funkcję koordynatora Samorządu Uczniowskiego oraz współtwórcy projektów edukacyjnych wspierających bezpieczną edukację cyfrową i ekonomiczną.