Be.Net

Trwa konkurs „AI dla szkoły – zdobądź grant do 5000 zł!”  POZNAJ SZCZEGÓŁY

Skorzystaj z gotowych materiałów na lekcje o bezpiecznych płatnościach online z Be.Net

Pomożemy Ci przygotować uczniów na wyzwania cyfrowego świata i utrwalić ich wiedzę o zasadach bezpiecznych płatności online.

W erze cyfrowej, gdzie jednym kliknięciem można zamówić jedzenie, kupić grę, opłacić subskrypcję czy wykonać przelew, umiejętność bezpiecznego korzystania z płatności elektronicznych staje się jedną z kluczowych kompetencji XXI wieku. Niestety, wraz z rozwojem nowoczesnych metod płatności, wzrasta również liczba zagrożeń, z jakimi mierzą się – często nieświadomi – młodzi użytkownicy internetu. 

W odpowiedzi na te wyzwania, Fundacja Digital University oraz Mastercard, Partner Srebrny Programu Be.Net, przygotowali kompleksowy pakiet edukacyjny dla nauczycieli i uczniów, który pozwala przeprowadzić wartościowe lekcje o cyfrowych finansach, oszustwach internetowych i odpowiedzialnym korzystaniu z nowych technologii. 
Wszystkie materiały znajdują się na bezpłatnej platformie edukacyjnej Be.Net – wystarczy się zarejestrować.

Pakiet edukacyjny zawiera webinar "Bezpieczne płatności i dezinformacja w świecie cyfrowym", prezentację oraz karty pracy.

Webinar: Bezpieczne płatności i dezinformacja w świecie cyfrowym wraz z prezentacją

Eksperci Mastercard – Małgorzata Domagała, Vice president Products & Solutions, Poland, Czechia and Slovakia, Mastercard Europe i Łukasz Krzykwa – Director, Security Solutions Commercialization, Mastercard, wprowadzają nauczycieli w świat dynamicznych zmian na rynku płatności. Webinar omawia nie tylko technologie, ale również zagrożenia takie jak phishing, kradzież tożsamości, deepfake czy manipulacje inwestycyjne. 

Cztery zestawy tematyczne kart pracy dostosowane do grup wiekowych (klasy 1–3, 4–6, 7–8 szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe).

1. Historia pieniądza

Lekcja wprowadzająca, uświadamiająca uczniom, że dzisiejsze płatności cyfrowe są wynikiem długiego procesu ewolucji pieniądza: od barteru i muszli, przez monety i banknoty, aż po karty płatnicze i mobilne aplikacje. To dobra okazja do rozmowy o zaufaniu, bezpieczeństwie i wartości pieniądza w różnych epokach. 

2. Metody płatności

Uczniowie poznają różne formy płatności elektronicznych: karta debetowa, kredytowa, przedpłacona, BLIK, portfele mobilne, płatności subskrypcyjne, tokenizacja, biometria. Zajęcia pozwalają zrozumieć mechanizmy płatności i zwracają uwagę na to, jakie dane są przekazywane w trakcie transakcji. 

3. Bezpieczne płatności

Blok poświęcony ochronie danych osobowych, uwierzytelnianiu transakcji i wykrywaniu oszustw cyfrowych. Uczniowie poznają pojęcia takie jak phishing, kradzież tożsamości, oszustwa inwestycyjne, fałszywe aplikacje, deepfake i manipulacja wizerunkiem. Materiały zawierają prawdziwe historie ofiar oszustw, które można wykorzystać jako studia przypadku. 

4. Płatności w grach

Zajęcia pokazują, czym są mikropłatności, lootboxy, systemy “pay to win” i jak gry komputerowe zarabiają na użytkownikach. Poruszany jest temat psychologicznych mechanizmów stosowanych w grach oraz zagrożeń związanych z nadmiernym wydawaniem pieniędzy. Uczniowie uczą się, jak kontrolować swoje cyfrowe zakupy i rozpoznawać manipulacje.  

Zobacz również:

Łukasz Krzykwa

Director, Security Solutions Commercialization, Mastercard
Manager z wieloletnim doświadczeniem we wprowadzaniu, rozwijaniu i zarządzaniu cyfrowymi rozwiązaniami płatniczymi i ich bezpieczeństwem.
Przez wiele lat kierował zespołem R&D w Sodexo Benefits and Rewards Services, wprowadzając do porfolio firmy i na rynek nowoczesne produkty benefitowe i płatnicze, w tym pierwsze karty zbliżeniowe oraz wirtualne, a także odpowiadał za migrację biznesu kartowego. Prowadził projekty wdrożeniowe cyfrowych produktów płatniczych w wielu krajach w Europie.
W Mastercard od 2021 roku, odpowiada za rozwiązania z obszaru cyberbezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru bezpieczeństwa tożsamości cyfrowej, zabezpieczenia kanałów cyfrowych interakcji z konsumentem z wykorzystaniem biometrii behawioralnej oraz zarządzania ryzkiem 3rd party w obszarze cyberbezpieczństwa.
Z wykształcenia ekonomista, ukończył Finanse i Bankowość na SGH oraz studia podyplomowe na PJWSTK (IT w Biznesie).

Małgorzata Domagała

Vice president Products & Solutions,Poland, Czechia and Slovakia, Mastercard Europe.

 Ekspertka w zakresie płatności bezgotówkowych, cyfrowych, otwartej bankowości
i cyberbezpieczeństwa. Małgorzata to menedżer z ponad 20-letnim doświadczeniem w pozyskiwaniu klientów, budowaniu relacji i zarządzaniu w sektorze finansowym. Zorientowana na nowe technologie w biznesie. Po dołączeniu do firmy odpowiadała za relacje z kluczowymi klientami Mastercard w Polsce. Od 2019 roku była również odpowiedzialna za rozwój i wdrożenie rozwiązań dla otwartej bankowości w Mastercard. W 2022 roku została nominowana na stanowisko dyrektorki ds. rozwiązań cyfrowych i cyberbezpieczeństwa. Od 2023 roku odpowiada także za szeroko pojęte produkty, usługi i rozwiązania Mastercard. Do zakresu obowiązków, na których skupia się w codziennej pracy należy współpraca z nowymi partnerami technologicznymi, a także płatności w kanałach cyfrowych i rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa.
Małgorzata ma na swoim koncie prowadzenie projektów z największymi bankami w Polsce. Uczestniczyła we wprowadzaniu na polski rynek nowatorskich metod płatności tj. płatności zbliżeniowych, płatności mobilnych, Apple Pay, Google Pay itp. Z sukcesem opracowywała, rozwijała i wdrażała z klientami plany marketingowe, opracowywała wspólne programy lojalnościowe, wprowadzała nowatorskie rozwiązania biznesowe.
Jest absolwentką studiów MBA University of Minnesota, Carslon School of Management w USA, a także dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim i handlu zagranicznego na Uniwersytecie Łódzkim. W ostatnich latach ukończyła Leadership Academy for Poland.
Prywatnie matka dwójki synów i zwolenniczka aktywnego wypoczynku, m.in nart i żeglarstwa. Lubi podróżować i poznawać nowe kultury. 

prof. dr hab. Dariusz Jemielniak

Profesor zarządzania, kierownik Centrum Badań nad Organizacjami i Miejscami Pracy (CROW) oraz założyciel grupy New Research on Digital Societies (NeRDS) na Akademii Leona Koźmińskiego. Jest wykładowcą stowarzyszonym z Berkman-Klein Center for Internet and Society, na Uniwersytecie Harvarda.

 

Od kilkunastu lat bada, w jaki sposób społeczności internetowe tworzą wiedzę w 
internecie. Jako członek Rady Nadzorczej amerykańskiej Fundacji Wikimedia w 
praktyce zwalczał dezinformację w skali globalnej w najpopularniejszym repozytorium
wiedzy świata, podobnie działa w roli wiceprezesa PAN. Jako badacz prowadzi prestiżowy grant Maestro, w ramach którego tworzy narzędzia wykrywania dezinformacji, analizuje też sieci dezinformacyjne.

Fundacja Uniwersytet Dzieci już od 15 lat rozwija potencjał twórczy i intelektualny dzieci, tak by rozumiały otaczający je świat i potrafiły w nim działać. Wiemy, że w procesie uczenia dzieci kluczową rolę odgrywają nauczyciele, dlatego chcemy wspierać także ich edukację.Chcemy pomagać nauczycielom w poszerzaniu horyzontów zarówno za pośrednictwem naszych działań, jak i poprzez wsparcie programu Be.Net. Nauczyciele to bardzo ważna grupa społeczna, która zasługuje na dostęp do innowacyjnych metod edukacji. Doceniamy to, że program Be.Net daje nauczycielom merytoryczne narzędzia do zdobywania wiedzy

z obszarów m.in. nowych technologii. Cieszymy się, że mogliśmy wesprzeć tę inspirującą inicjatywę.

 

Bogusława Łuka, Prezes Fundacji

 

Dowiedz się więcej:

 

Facebook: https://pl-pl.facebook.com/UniwersytetDzieci/ 

Instagram: https://www.instagram.com/fundacjauniwersytetdzieci/ 

Linkedin: https://pl.linkedin.com/company/fundacja-uniwersytet-dzieci 

Strona www: https://fundacja.uniwersytetdzieci.pl/ 

BLIK

 

 

„Nowoczesne technologie są dużą częścią naszego życia. Jako firma działająca w tym obszarze widzimy to na każdym kroku. Zdajemy sobie jednak sprawę, że oprócz korzyści, czasami pojawiają się także zagrożenia. Dlatego od wielu lat angażujemy się w inicjatywy, które pokazują, jak bezpiecznie działać w sieci i nie dać się oszukać. Jedną z nich jest właśnie program BE.NET, który uczy właściwych postaw i mądrego poruszania się w internecie. Tym razem wspieramy nauczycieli, którzy każdego dnia poprzez swoją pracę mogą dawać przykład młodszym pokoleniom.”

 

 

Krzysztof Ziewiec, Dyrektor Marketingu i 
PR BLIK

 

Dowiedz się więcej:

 

FB: https://www.facebook.com/blikmobile @blikmobile 

IG: https://www.instagram.com/blikmobile/ @blikmobile 

LI: https://www.linkedin.com/company/blik-payments  

TT: https://twitter.com/BLIKmobile @BLIKmobile 

Mateusz Kacprowski

Nauczyciel matematyki w I LO im. H. Sienkiewicza w Płońsku, absolwent Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, ukończył studia magisterskie z matematyki i informatyki oraz studia podyplomowe z fizyki i zarządzania oświatą. Finalista Konkursu Nauczyciel Roku 2022 i Nauczyciel na Medal 2021.
 
Twórca innowacji pedagogicznej „Z Matematyką na studia wyższe”, laureat konkursu „Kierunek – Innowacja 2021”. Współautor matematycznego Escape Roomu i projektu „Matematyczni Mistrzowie z Płockiej”. Organizator powiatowych konkursów matematycznych oraz licznych projektów edukacyjnych, w tym „Przystań w sieci” i „Ekonomia – wiem i rozumiem”.
 
Aktywnie współpracuje z uczelniami wyższymi oraz angażuje uczniów w projekty edukacyjne, zdobywając wyróżnienia m.in. w projekcie „Matematyka dla ciekawych świata”. Pełni funkcję koordynatora Samorządu Uczniowskiego oraz współtwórcy projektów edukacyjnych wspierających bezpieczną edukację cyfrową i ekonomiczną.