Be.Net

Zgłoś szkołę do Turnieju Be.Net. Zapisu trwają do 25 marca. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Sztuczna inteligencja w edukacji – wyzwania prawne i etyczne

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w edukacji to temat, który budzi mieszane uczucia: od entuzjazmu do wielu wątpliwości natury etycznej i prawnej. AI oferuje nauczycielom narzędzia pomocne w analizie danych, personalizowaniu nauczania, zarządzaniu klasą czy generowaniu treści edukacyjnych. Jednak równocześnie stawia przed nimi istotne wyzwania, na które warto zwrócić uwagę.  

Kluczowe wyzwania związane z AI w edukacji

1. Prywatność uczniów

Modele AI wymagają dużych ilości danych, w tym informacji pozwalających na identyfikację osób, takich jak imię, zdjęcia czy lokalizacja. Algorytmom AI brakuje przejrzystości. Nie mamy wpływu na to, jak dane, które przekazujemy AI, są gromadzone i przetwarzane w dalszym stopniu. 

2. Nierówność w dostępie do technologii

Zarówno uczniowie, jak i szkoły mają różne możliwości korzystania z zaawansowanych narzędzi.  

3. Uzależnienie od technologii

Nadmierne poleganie na AI w nauczaniu może ograniczać rozwój uczniów oraz umiejętność krytycznego myślenia. 

4. Deepfake i dezinformacja

Deepfake to materiały audio-wizualne stworzone lub zmodyfikowane przez sztuczną inteligencję w celu przedstawienia nieistniejącej rzeczywistości. Technologia ta analizuje dane i generuje realistyczne fałszywe obrazy czy nagrania, które mogą wprowadzać w błąd. Dla nauczycieli deepfake stanowi poważne zagrożenie, ponieważ może prowadzić do manipulacji narażających na utratę zaufania społeczności. Uczniowie również są narażeni na negatywne skutki deepfake’ów, takie jak np. tworzenie kompromitujących materiałów na podstawie ich wizerunku. 

5. Bias (uprzedzenie), czyli stronniczość AI

Algorytm może podejmować decyzje w sposób nieobiektywny lub niesprawiedliwy wobec określonych grup. Dzieje się tak, ponieważ dane, na których uczy się AI, mogą zawierać uprzedzenia obecne w społeczeństwie. 

Dobre praktyki w korzystaniu z AI w edukacji

Ochrona danych

  • Unikaj przetwarzania danych osobowych uczniów bez uzasadnionej podstawy prawnej. Zbieraj wyłącznie niezbędne informacje. 
  • Zwracaj uwagę na anonimizację danych i uzyskiwanie wyraźnej zgody na ich przetwarzanie. 
  • Wybieraj narzędzia jasno określające sposób przechowywania i przetwarzania danych. 

Transparentność

  • Wyjaśniaj uczniom, kiedy i dlaczego korzystasz z narzędzi AI. 
  • Wykorzystuj narzędzia umożliwiające zrozumienie wyników generowanych przez AI. 
  • Podkreślaj, że AI wspiera naukę, ale nie zastępuje samodzielnego myślenia 

Deepfake i dezinformacja

  • Edukuj uczniów i rodziców o zagrożeniach związanych z deepfake’ami. 
  • Rozwijaj krytyczne myślenie w rozpoznawaniu fałszywych treści. 
  • Informuj odpowiednie instytucje o incydentach i zabezpieczaj dowody​. 
  • Uczulaj uczniów na konsekwencje prawne związane z generowaniem deepfake’ów (zniesławienie, kradzież tożsamości, oszustwo) 

Zapobieganie uprzedzeniom

  • Pamiętaj, że AI może być stronnicza i przypominaj o tym uczniom 
  • Sprawdzaj, czy wyniki są wolne od uprzedzeń (np. stereotypów płciowych, rasowych itp.)  
  • Regularnie monitoruj, jak narzędzie wpływa na uczniów, aby uniknąć faworyzowania konkretnych grup 

Odpowiedzialność nauczyciela

Jako nauczyciel odpowiadasz za treści generowane przez AI i ich wpływ na uczniów. Dlatego: 

  • Weryfikuj poprawność i adekwatność materiałów dostarczonych przez AI zanim udostępnisz je uczniom  
  • Nie polegaj wyłącznie na AI w ocenianiu uczniów  
  • Korzystaj z AI jedynie w sposób, który wspiera ich rozwój, np. personalizuje naukę lub ułatwia dostęp do wiedzy  
  • Unikaj nadużywania AI do monitorowania uczniów w sposób naruszający ich prywatność  
  • Promuj krytyczne myślenie, wyjaśniaj potencjał jak i ograniczenia AI, tłumacz, czym jest dezinformacja i deepfake  
  • Testuj narzędzia przed ich wprowadzeniem do pracy z uczniami  

Wprowadzenie AI do edukacji wymaga odpowiedzialnego podejścia, świadomości etycznej oraz odpowiedniego przygotowania nauczycieli. Kluczowe jest nie tylko korzystanie z technologii, ale także edukowanie młodych ludzi o jej ograniczeniach i potencjale. 

Czy chcesz dowiedzieć się więcej o dobrych praktykach związanych z AI w edukacji?

Zapraszamy do obejrzenia webinaru „Prawne i etyczne dylematy w dobie sztucznej inteligencji”, który poprowadził Mateusz Kot, prawnik zajmujący się ochroną własności intelektualnej oraz prawem IT/TMT. Znajdziesz go na platformie edukacyjnej Be.Net

Być może zainteresują Cię również inne webinary dostępne na naszej platformie związane z tym tematem: 

Fundacja Uniwersytet Dzieci już od 15 lat rozwija potencjał twórczy i intelektualny dzieci, tak by rozumiały otaczający je świat i potrafiły w nim działać. Wiemy, że w procesie uczenia dzieci kluczową rolę odgrywają nauczyciele, dlatego chcemy wspierać także ich edukację.Chcemy pomagać nauczycielom w poszerzaniu horyzontów zarówno za pośrednictwem naszych działań, jak i poprzez wsparcie programu Be.Net. Nauczyciele to bardzo ważna grupa społeczna, która zasługuje na dostęp do innowacyjnych metod edukacji. Doceniamy to, że program Be.Net daje nauczycielom merytoryczne narzędzia do zdobywania wiedzy

z obszarów m.in. nowych technologii. Cieszymy się, że mogliśmy wesprzeć tę inspirującą inicjatywę.

 

Bogusława Łuka, Prezes Fundacji

 

Dowiedz się więcej:

 

Facebook: https://pl-pl.facebook.com/UniwersytetDzieci/ 

Instagram: https://www.instagram.com/fundacjauniwersytetdzieci/ 

Linkedin: https://pl.linkedin.com/company/fundacja-uniwersytet-dzieci 

Strona www: https://fundacja.uniwersytetdzieci.pl/ 

BLIK

 

 

„Nowoczesne technologie są dużą częścią naszego życia. Jako firma działająca w tym obszarze widzimy to na każdym kroku. Zdajemy sobie jednak sprawę, że oprócz korzyści, czasami pojawiają się także zagrożenia. Dlatego od wielu lat angażujemy się w inicjatywy, które pokazują, jak bezpiecznie działać w sieci i nie dać się oszukać. Jedną z nich jest właśnie program BE.NET, który uczy właściwych postaw i mądrego poruszania się w internecie. Tym razem wspieramy nauczycieli, którzy każdego dnia poprzez swoją pracę mogą dawać przykład młodszym pokoleniom.”

 

 

Krzysztof Ziewiec, Dyrektor Marketingu i 
PR BLIK

 

Dowiedz się więcej:

 

FB: https://www.facebook.com/blikmobile @blikmobile 

IG: https://www.instagram.com/blikmobile/ @blikmobile 

LI: https://www.linkedin.com/company/blik-payments  

TT: https://twitter.com/BLIKmobile @BLIKmobile 

Mateusz Kacprowski

Nauczyciel matematyki w I LO im. H. Sienkiewicza w Płońsku, absolwent Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, ukończył studia magisterskie z matematyki i informatyki oraz studia podyplomowe z fizyki i zarządzania oświatą. Finalista Konkursu Nauczyciel Roku 2022 i Nauczyciel na Medal 2021.
 
Twórca innowacji pedagogicznej „Z Matematyką na studia wyższe”, laureat konkursu „Kierunek – Innowacja 2021”. Współautor matematycznego Escape Roomu i projektu „Matematyczni Mistrzowie z Płockiej”. Organizator powiatowych konkursów matematycznych oraz licznych projektów edukacyjnych, w tym „Przystań w sieci” i „Ekonomia – wiem i rozumiem”.
 
Aktywnie współpracuje z uczelniami wyższymi oraz angażuje uczniów w projekty edukacyjne, zdobywając wyróżnienia m.in. w projekcie „Matematyka dla ciekawych świata”. Pełni funkcję koordynatora Samorządu Uczniowskiego oraz współtwórcy projektów edukacyjnych wspierających bezpieczną edukację cyfrową i ekonomiczną.